Kam na výlet v okolí Malého Raja?

09.01.2017

Ak sa práve nachádzate v novej atraktívnej lokalite na bývanie Malý Raj a rozmýšľate čo s voľným časom, možno vás zaujme niekoľko tipov na výlety v jeho okolí.

V tesnej blízkosti Malého raja sa nachádza prírodná rezervácia Šúr, ktorá sa vyznačuje výskytom vzácnej flóry a fauny v prostredí izolovaného zvyšku pôvodného barinato-slatinného jelšového lesa s rašeliniskom. Súčasťou je riedky dubovobrezový les nazývaný Panónsky háj. Náučný chodník Prírodné klenoty Šúru začína v Svätom Jure pri Fanglovskom potoku pokračuje okolo jazera Šúrsky, ďalej okolo biologickej stanice, potom cez Panónsky háj a končí pri cestnej komunikácii v Čiernej vode. Trasa má 4,1 km a dá sa prejsť za 1-1,5 hod.

Ak sa nebojíte prechádzky je možné navštíviť aj prírodnú rezerváciu Jurské jazero, ktorá sa vyznačuje spoločenstvom brezových jelšín a horského rašeliniska. Ak sa pre jej návštevu rozhodnete, žltá turistická značka začína na železničnej stanici v Svätom Jure. Postupne prechádza cez celý Svätý Jur. Za Svätým Jurom sa nachádza zrúcanina gotického hradu Biely kameň, kde je prípadne možné si urobiť prestávku. Keď preskúmate zrúcaninu, pokračuje značka po malej chvíli pomerne prudko do kopca a pokračuje asi 2 km popod Veľký Javorník na rázcestie so zelenou cyklotrasou. Tu treba odbočiť doprava a po asi 200 m ste pri rezervácii. Celá trasa tam má necelých 7 km ale pomerne veľké prevýšenie, ktoré je 419 m.

Ak sa vám prudké stúpanie k Jurskému jazeru nepozdáva, alebo máte malé deti, je možné navštíviť Svätojurský náučný chodník. Trasu zvládnu aj malé deti a dá sa prejsť aj s terénnym kočiarom. Výlet začína pod kostolom sv. Juraja v Svätom Juri. Trasa prechádza Mariánskou cestou z ktorej sa po cca 150 m odbočuje na cestičku do viníc. Tu uvidíme aj prvé tabule náučného chodníka. Pokračujeme po vrstevnici k usadlosti pri „Gaštanici“ Tu cestička vchádza do lesa. Ďalej pokračujeme do mierneho kopca na Strapáky. Opustíme cestu, ktorá vedie smerom na hrebeň a pokračuje smerom k hradu Biely kameň a na cestu sa napája v Sv. Jure. Odtiaľ je to ku kostolu už len kúsok. Trasa má približne 4 km a dá sa zvládnuť za asi 1,5 hod. Cesta je miestami kamenistá.

Podobný výlet je možné si urobiť aj na Veľkomoravské hradisko. Ak idete autom, je v svätom Jure na hlavnej križovatke najjednoduchšie odbočiť z hlavnej cesty doľava (v smere od Bratislavy), na kruhovom objazde sa dajte rovno a keď sa cesta bude rozdvojovať, dajte sa v pravo. Po asi 150 metroch je parkovisko a ďalej pokračuje asfaltka so zákazom vjazdu. Tou sa dá pohodlne dôjsť až na hradisko. Na hradisku sú nainštalované informačné tabule o histórii hradiska. Naspäť je možné ísť tou istou cestou, alebo si môžete urobiť malý okruh, ak sa na ceste z hradiska dáte vľavo. Nech už sa rozhodnete tak či onak, pešia časť výletu má asi 3 km.

Ak preferujte prechádzky a s golfovou palicou v ruke, určite si poznačte návštevu golfového ihriska GC Elán v Čiernej vode. Je tu 9 jamkové akademické business ihrisko s výhľadom na Malé Karpaty. Ihrisko je vhodné pre začiatočníkov aj pokročilých – prekvapia Vás pieskové bunkre, vodné prekážky či biotop.